my story

My photo
Ampang, Kuala Lumpur, Malaysia
salam to muslim , and hello to non-muslim.. added me at facebook : http://www.facebook.com/shyazwaniey
sy da xm'harapkn ap2 dr awk....
sb sy da jumpe jln kebahagiaan sy sndri...
n sy prcye sy mampu miliki kebahagiaan sy tanpa awk...
cukup sy menerima insan yg lebih menghargai p'saan sy...
xperlu la sy menagih kasih dr insan yg lupe pd janji cm awk...
biarlah kite bawa haluan hiduo kite sendiri...
awk dgn care awk,sy dengan care sy....
semoga awk temui kebahagiaan yg awk cari selama ny...
sy akan jadi milik insan lain...

memory

thanx LIYANA AYUNI still simpan.........

luahan gurindam jiwa

"bkn sy xpnh cube tok bg aty sy owg laen,p tiap kali m'cube,psty kegagalan yg sy temui...tp bkn b'mksud sy msih menaruh harapan pd awk,malah sy hnye b'harap agar awk temui sesowg yg mmpu bhgiakn awk...sggup korbankan mase tok jaga awk bile awk skit...blh pjuk awk ble awk sdey...blh lapkn air mate awk...blh kejut awk...blh lipatkn selimut awk..picit pale awk..ptong kuku awk...sabar dgn kerenah awk...nangis ble awk sakit...blh bg pluang tok awk wlaupn b'kali2....sgle yg t'baek tok awk....hnye itu yg sy harapkn...sb lam aty sy dh ilang rase kasih bt insan yg xtaw hargai pengorbanan sy....maafkn sy k??"



BFF~selamanya dihatiku










da best fwend~BFF

~LAN AZMAWI~












suatu ketika dahulu

rindu kalian la jugak.........hukhukhuk...... :-(
~safuan~

~liyana~

juga adeq angkat ku

~tariq~

miss old fwend

miss u yunk.......
~yatie~

missing........

da lame sgt10 xcontact ngn abgku yg sowg ny.....cmne lg la nk cari dye???miss abg.....

~abg zaki~

K.A.M.I~kalian aku masih ingat

rindu at kowang la.......ble la kte b'5 dpt kumpul cm dulu ea??

*iza~kakak*

*ayong

*ct

*ain

~kami geng 5 serangkai~



??????

kakak kesayangan

haaaaaaa....... ny la kakak kesayangan cik wany......... da lame sgt xjumpe dye..... soooooo, mmg da rindu gile2 r ny.... huhuhu.....




bicara romantis

:: AssaLamuaLaikum cInTa , uNtuk seTiaP haRI , aKu beRteriMA kAsiH ataS ciNta yaNg kaU beriKan unTUk ku , aTAs seGala penGalamAn hidUP yaNg kiTa koNgsi berSamA , atAs seGala keNanGan inDah daN pahiT buaT kiTa , daN unTuk setiAp haRi doA unTuk mu ku tiDAk perNah lupA beRIkan ~ ciNta , akU inGin enGkau taHu , ciNta kiTa tiDak peRnah aKu perSiakan waLau sedeTIk naFas yaNg beRhemBus daLam diRI ku ~ aKu inGin ia sentiAsa seGAr meMbunGa iNdah waLAu baDai seNtiasA meNanti di mAsa hAdapaN kiTA ~ moGa ALLAH meLinduNgi kiTA beRsama ~

sempena HARI GURU~khas bt sume guru dan bakal guru.......


Puisi Guru Oh Guru – Usman Awang
Berburu  ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.
USMAN AWANG
1979

renungan bersama

JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

اَلسَّلاَم
ُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;
“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

Sekian, semoga ada manfaatnya





insyaALLAH~biarlah takdir yg menentukan.......

kite hanye mmpu merancang, p segala perancangan yg d'atur telah pun t'tulis di LUH MAHFUZNYA.........
andai takdir telah tertulis dan tersiratnya jodoh antara kita, ke mana kita pergi, sejauh mana kita melangkah, sekuat mana kita lari, dengan siapa kita bergandingan sekarang, suatu saat nanti akan bersatu jua kita.......

*jangan berharap, tapi berdoa.....

kte same2 b'doa k???
satu2 nye gmbr aku bersamamu.........huhuhu...........ny kesa 2thn lepas daaa.......
ayie~wany
*lucu je muke ak time ny..

next love~bertemu penghujung jua......

tanggal 3 march 2011
skali lagi cinta terpaut...... kali ny dgn jejaka dr johor plak...... n cinta kali ny aku pn xtaw la knp ak m'jd sang setia...... sampai nk pandang laki lain pon takot2 je..........(poyo je)
cinta kali ny byk dugaan n cabaran....... mmg yg ny ak da 2 3 kali r jumpe family dye, p asyik gado je la... xmcm y pertama ue, ne ad gado.......
kamu ckp kt sy,best gk gado2 ny.... "lpas gado, msty kte akn mesra2 blik an??? rindu sgt bile da gado".....
ceh, ayt kamu mmg mencairkn sy la kan..... knon nye la, masing2 da janji, ny cinta terakhir...... "law cinta kte xkekal, xkn jatuh cinta lg"
perjalanan cinta kamu dan sy b'jalan cm biase...... kadang2 kamu ny romantik, kadang2 kamu ny manje... byk la kadang2 dgn kamu ny.......
bercinta dgn kamu seolah2 memberi sy sinar dan erti cinta sebenar.....

ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.....
10 bulan menyulam cinta, akhirnye terlerai jua.... terlerainye ikatan yg d'bina hanye krn keegoan kamu.... kamu taw x??? sy ny cm owg bodoh bg b'kali2 pluang tok kamu, tp kamu skali pon xnk bg sy pluang kn.... padahal silap kamu sndri...
ye la, sy bg kamu pluang sb sy ny ad aty pwot........ sy xnk la dgr tangisan kamu 2..... sy xsanggup.... air mate kamu wt sy cair....... benci la cmny........
pas kesilapan kamu t'kantoi, sy mmg mrh gile2 la.... sape xmrh an??? then kamu twus wt keputusan tok tgglkan sy..... eeeeee, menyakitkan aty btol kamu ny... hanye sb sy ckp kamu 'jantan xgune, sial'....... mmg la xptot sy ckp cm2 an??? p y kamu gatal sgt na b'syg2 ngn 'betina' laen ue knp??? nk bt jhat xreti.... kn da t'kantoi sms....
kamu egt sy bodoh ke ap??? law adeq angkat or kwn, xde nye nk 'syg2'......
sy ny bg kamu peluang sb xnk la air mate kamu ue mengalir je an??? n pling penting, sy xnk kamu sakit..... tp kamu kejam....... kamu sggu biarkn sy nangis sb kesilapan kamu kn??? kamu mmg xde aty pwot sb kamu biarkan sy sakit kn??? sb kamu, sy sakit2 aw....seminggu, 2minggu sy merana... menanggung kesakitan....
tp sy pn xtaw la knp sampai ainy sy msih gagal tok membenci kamu spt mane kamu membenci sy.... pdhal sy punya 1000 alasan tok membenci kamu an???

hurm.......mgkin syg sy msih ad pd kamu kot an?? sb ue susa sy nk lupekn kamu.. n sb kamu gk la sy da xde pape p'saan tok ane2 laki lg...... aty sy bagai t'kunci lpas awk....
awk egt sy xblh b'diri lg ke tanpe awk??? kamu egt, sy ny da xlaku ke???? sy je yg gagal tok bg aty sy pd sape2 pas awk... knp ye??? jahat la kamu ny......

da la, malas sy nk cakap pape sal kamu lg..... daaaaaaaa........

cinta pertama~berakhir suda

seawal usia 14 tahun dah pandai ber'kapel2' la plak an???ala,cinta budak2 je pn....cmne la sgt an???huhuhu....lucu kowt aku da pandai bercinta lak.... :)
march 2006 aku mengenali dirimu........kau cinta pertamaku......tp aku xtaw cmne care b'cinta sbnr......cinta kite seakan menjadi rahsia......"BIARLAH RAHSIA" la knon ye???jumpe pun kt library skowla je....lucu btol la......da la kt library,duk lak antara rak2 buku....tiap kali rehat aku sanggup ke library....xmkn pun xpe la....da 2,time ue je saatnye tok jumpe dirimu.....huhuhu
may 2006.....yay!!!!sy dapat hadiah dr awk...hadiah ap lg???bufday sy la......sy dpt mug corak love n lam mug ue ad a small teddy bear with small plastic rose.........romantic la knon ye????kihkihkih :)
lam bln 11 2006 (ye la kot....lupe...).....pertemuan terakhir sy dan awk........saat terakhir sy di sekolah yg sama dgn awk......sy akn pindah skowla la plak an???selamat tinggal untukmu.......
abez PMR (2007 la plak),aku wt keputusan tok balik skowla kt kg halaman kembali......skowla kt KL ny wt prestasi aku merosot je....country shock........da duk kt kg,dpt la jumpe balik ngn awk.....jmpe pn xde nye nk b'dua....kakak awk yg jd peneman setia pertemuan kite....lucu la awk ny...nak b'cinta,tp malu2....malu2 tp mahu.....kihkihkih......
argh,cm biase je la hubungan sy dan awk....xde la yg special sgt pn...owh ye...special nye awk pnh bagi sy cincin p sygnye cincin 2 hilang tah k'mane la.....cuai btol an????huhuhu
(2008@2009....xegt la)....skali lg awk beli cincin tok sy.......wah,awk da xmalu ea???awk yg sarungkan cincin ue...y menariknye,awk pilih ngn my kazen ye???wah,wah,wah........
smpy skrg aw cincin ue ad lg lam simpanan sy........hakhakhak.....
november 2010....perhubungan kite telah pun berakhir......4 tahun 7 bulan bercinta dgn mu,akhirnye terlerai sudah perhubungan ini....sory taw....sy yg putuskn hubungan kite.....mase sy wt kptsan ue,bkn sb sy da ad owg laen pn....p sb sy ase xdpt bg komitmen yg penuh tok awk....sy masih maen2 lm bercinta la awk....sy ramai ngat kwn laki....sy ksian an awk je....setia je....sy ny ciap pasang skandal ag...2 y sy mtk putus ngn awk....sb sy nk yg terbaik tok awk....sy syg awk,sy kne lpaskn awk tok cari kebahagiaan awk sndri...
awk ckp kt sy yg awk benci sy...n awk pn dh jmpe insan yg lbey m'hargai cinta awk....sy hanye mampu tersenyum puas dlm hati....akhirnya ad jgk y akn jaga awk.....
kini dah pun 1 tahun 5 bln kite clash an???tp kite still ag contact cm biase.....huhuhu.....


adeq kesayangan........
iman akid
adeq ku y penuh kenakalan dan masalah
aqram.....
adeq ku y pertama
adry
3 serangkai........
dr kiri~k.uya...baby...deana...
my luvly mom............u r 4eva in my heart.......